Som den ledende europeiske aktøren innen visuell kommunikasjon, er det viktig at vi veileder kundene våre til å velge mer miljøvennlige alternativer for skilt og dekor, med sterkere fokus på råvaren og mulighet for resirkulering.
Som den ledende europeiske aktøren innen visuell kommunikasjon, er det viktig at vi veileder kundene våre til å velge mer miljøvennlige alternativer for skilt og dekor, med sterkere fokus på råvaren og mulighet for resirkulering.
De seneste 25 årene har den globale produksjonen av plast blitt tredoblet1. Et av de konkrete tiltakene for å få bukt med produksjonen av plast, er avgjørelsen om å fase ut engangsplastprodukter. Følgende engangsplastprodukter ble i 2021 forbudt å omsette i Norge: bomullspinner (Q-tips), sugerør, bestikk og spisepinner, rørepinner til drikke, ballongpinner og tallerkener1. Med dette forbudet, som gjelder for hele EU, håper man å redusere bruken av engangsplast i Norge med omtrent 3600 tonn årlig, bare i Norge2.
Visuell kommunikasjon står for så mye som 1 % av plastproduksjonen i verden, og derfor har vi en viktig rolle i å veilede og støtte kundene våre i omstillingen mot mer miljøbevisste materialvalg.
1 https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/kjemikalier/produktforskriften/plastdirektivet/
2 https://www.aftenposten.no/norge/i/OQL2nw/naa-kommer-forbudet-mot-engangsplast
Som en ledende aktør innen visuell kommunikasjon, kan Antalis medvirke til positiv endring. Ved å informere om råvarene som benyttes i produkter, mulighet for resirkulering samt ved å tilby fornybare og resirkulerbare medier som produseres av fossilfritt råmateriale, bidrar Antalis til økt bevisstgjøring, noe som igjen gjør det enklere for våre kunder å ta ansvarsfulle avgjørelser.
Vi vil gå foran med et godt eksempel ved å tilby alternative løsninger med mer miljøvennlige materialer til et marked som i større utstrekning etterspør nettopp dette. Derfor lanserer Antalis et verdensomspennende initiativ for en mer bærekraftig visuell kommunikasjon,
kommenterer Lars Wiklund, produktsjef for visuell kommunikasjon i Antalis Skandinvia.
Gjennom vårt Green Star System™ rangerer vi produkter etter to nøkkelfaktorer: råvare og resirkulerbarhet. Alle produkter får en karakter på en skala mellom null og fem stjerner. Formålet er at du skal kunne ta mer bevisste avgjørelser ved valg av råvarer og hvor enkelt produktet kan resirkuleres eller ikke, når du kjøper media til storformat.
Antalis ønsker at så mange som mulig av de 28 landene som Antalis er representert i, skal kunne tilby flere av de mer miljøvennlige alternativene som oppnår 3-5 stjerner i Green star-systemet.
«Green Star System gjør det mulig for oss alle å gjøre endringer i måten vi velger media på. Vi kan f.eks. unngå å velge plastbaserte utendørsprodukter med kjempelang levetid som ikke kan resirkuleres, til en innendørs-kampanje som varer i 14 dager. Det er et standpunkt som flere av våre sluttbrukere kan tenke på. Vi kan også senke noen av dagens krav til en viss funksjonalitet, for å i stedet bruke media som er mye enklere å resirkulere, selv om jeg ikke kan se for meg at vi kommer til å foliere kjøretøy med selvklebende papir i nærmeste fremtid», sier Lars Wiklund fra Antalis. «Men der det er mulig kan vi gjøre smartere valg både når det gjelder funksjon og miljø.»
Les mer her for ytterligere informasjon om Antalis initiativ med karaktersystemet Green Star System™.
Pressekontakter:
Lars Wiklund, Product Manager VisualCom Scan, lars.wiklund@antalis.com,
+46 10 707 71 23
Linda Ternstedt, Scandinavian MarCom Manager, linda.ternstedt@antalis.com,
+46 10 707 70 31
Christer Bratz, Sales Director VisualCom Norway, christer.bratz@antalis.com,
+47 92 02 05 80