Med en blomstrende global kreativ bransje og flere priser og utmerkelser innen ulike kreative områder, synes verden å være mettet av anerkjennelser for kreativt design. Det er kanskje sant for noen områder, f.eks. webdesign eller reklame. Men utmerkelsene er ikke like utbredte for designere som har spesialisert seg innen design på trykk.
Med en blomstrende global kreativ bransje og flere priser og utmerkelser innen ulike kreative områder, synes verden å være mettet av anerkjennelser for kreativt design. Det er kanskje sant for noen områder, f.eks. webdesign eller reklame. Men utmerkelsene er ikke like utbredte for designere som har spesialisert seg innen design på trykk.
Man kan stille spørsmålet om hva designere kan gjøre for å få anerkjennelse for deres kreativitet. For å få anerkjennelse for design til trykk, er det avgjørende med et visst nivå av ekspertise. Det kreves mer enn kun å ha en god idé. Det handler i stedet om å ha kunnskap om materialet, evne til å beherske komplekse trykkprosesser og oppfinnsomhet til å se nye muligheter.
Derfor besluttet Antalis å samle en jury bestående av bransjeeksperter som kjenner de forskjellige aspektene ved godt trykkdesign og som evner å nå ut til det store kreative samfunnet over hele verden. Antalis syntes man hadde en god anledning i bransjen til å utdele premier til designere og andre interessenter for deres kreativitet i arbeidet med papir. Som en av verdens ledende leverandører av kreativt papir, distribuerer virksomheten ikke kun store mengder papir i mange forskjellige kvaliteter, men fremmer også kunnskap og innovasjon innen den kreative bransjen via sin Creative Power-plattform. Det å dele ut utmerkelser til denne gruppen er et logisk skritt videre.
Den første utgaven av Antalis Creative Power Awards er imponerende når man ser på noen av tallene bak prosjektet. Med et samlet antall innsendte prosjekter på nesten tusen, var det en overveldende interesse for å dele kreative jobber. Antalis Creative Power mottok 770 eksempler på trykksaker, alt fra merkevareindentitet på forpakninger til store plakater og emballasjekolleksjoner. Designerne var fra alle de 30 landene hvor Antalis er representert.
Et av de få kriteriene som skulle oppfylles var at prosjektene måtte bruke minst en av kvalitetene fra Antalis' brede premiumpapir-sortiment. Dette var neppe en begrensning da designerne er bortskjemte med valgmuligheter med noen av bransjens mest elskede papirtyper som Conqueror, Keaykolour, Curious Collection, Cordenons, Favini, Iggesund, Metsä Board og Olin.
Juryen møttes i Paris for å bedømme alle de prosjektene som ble innstilt til premiene.
Juryen møttes i løpet av to sommerdager i sentrum av Paris og samlet eksperter med stor kunnskap og forskjellige perspektiver innen den grafiske bransjen. Juryen bestod av erfarne fagfolk fra et bredt spekter av design-, kommunikasjons- og produksjonsroller: Yann Cloutier fra Atelier Bulk, Emilios Theofanous fra Monotype, Amy Nelson-Bennett fra Positive Luxury, Martina Hahn Rodig fra Hinderer + Mühlich, Elliott Moody fra The Brand Identity, Laurent Nogues fra Créanog, Golnar Roshan fra Rive Roshan og Design & Practice og Laurence Chastaing fra Chanel.
Selve jurymøtene hadde som formål å oppnå det samme som formålet med Antalis Creative Power: å skape en scene for kreativitet, debattere utviklingen innen deres felt og dele innsikt i den fremtidige utviklingen.
Hver kategori fikk sitt eget vinnertrofé designet av Maud Vantours.
Det var premier innen 8 kategorier - fire fokuserte på spesifikke bruksområder. Følgende kategorier hadde de mest kreative prosjektene: Brand Identity & Stationery, Reports & Publishing, Packaging & Promotional og Mailers & Invitations.
Et utvalg av finalistene i kategoriene for spesifikke bruksområder: Emballasje til kinesisk nyttårspakke av NowMatters Hong Kong,
identitet for LAB av Lobster Antwerp og en pop-up-bok for glassfirmaet Lasvit av Studio Činčera.
Siden Antalis øker sine initiativer for å støtte beste sosiale og miljømessige praksis, ble det utdelt fire spesialpremier om temaer som fremmer en mer bevisst og holistisk tilnærmelse til design og trykk.
En spesiell premie for trykte prosjekter med et lavt miljømessig fotavtrykk ble utdelt som Eco Conception-premien. Med denne premien ønsker Antalis Creative Power å understreke viktigheten av at de kreative bransjene må bidra positivt for å nå verdens klimamål.
Vinneren av Eco Conception-kategorien: et samarbeide mellom MATH skincare og Miranda Printing om å lage emballasje
med miljøfokuserte materialer og montering uten lim og minimal bruk av blekk.
Creative Power har laget initiativer og artikler under Design for Good. Dette er en av spesialpremiene hvor man hyller trykte prosjekter der design blir brukt for å skape oppmerksomhet om en bestemt sak eller til å støtte en veldedighetsorganisasjon eller NGO (ikke statlige organisasjoner).
Juryen gjennomgikk plakatprosjektet Colours for Ukraine som vant i kategorien Design for Good.
Kategorien Paper Stories belønner trykte prosjekter som forteller en historie via deres papirvalg, med fokus på kreativitetens følelsesmessige og narrative kraft. Valg av papir er en kreativ handling og kan være avgjørende for å skape en stemning eller et uttrykk i et design.
I kategorien Print Excellence, som av noen kalles premien blant alle premier, velger juryen deres favorittprosjekt blant de utvalgte finalistene på grunnlag av visuell utførelse og trykkteknikk. Alle prosjektene er automatisk med i denne kategorien.
Vinner av kategoriene Print Excellence og Mailers & Invitations: Coffret Mémoire Poétique, designet av Camille Vignaud,
en samling av fotogrammer av blomster som er trykt på bomull, vevet og gjennomsiktigt papir.
Antalis har produsert en unik publikasjon med bidragene til alle finalistene og vinnerne, dokumentert i bilder og tekst for å fange bredden, mangfoldigheten og kvaliteten på materiale til disse utmerkelsene. Magasinet har som formål å fremheve layout, design og mulighetene ved trykk da det er brukt ulike designpapir som Olin Origins og Olin Design. Formatet, som består av seksjoner med forskjellige størrelser utenpå hverandre, er designet for å gi et umiddelbart overblikk over denne teksturelle variasjonen av papir.
Designet ved hjelp av flere kreative papirkvaliteter.
Flere av jurymedlemmerne har aktivt bidratt til produksjonen av dette magasinet. Noen av artiklene om vinnerne ble skrevet av The Brand Identity, og Design & Practice har designet magasinet. Hinderer + Mühlich produserte verktøyet til folien på omslaget - en meget detaljert mikroetset form for å tilføye visuell dybde og et levende bevis på hvor godt papiret mottar dette innviklede hot foil-mønsteret.
Detaljer om folieringen på omslaget og et indvendigt oplæg fra magasinet Antalis Creative Power Awards Magazine
Magasinet er gratis og inneholder en komplett visuell oversikt over vinnerne og finalistene, bakgrunnsopplysninger om premiene, et intervju med designeren bak premiene, Maud Vantours, og andre relevante opplysninger.
Antalis Creative Power Awards, som har som formål å hylle og støtte den kreative kulturen, er en voksende plattform med en stadig større rekkevidde, skala og dybde i det brede designfellesskapet. Som et toårig initiativ, kommer premiene til å bli utdelt raskere enn du kanskje tror. Så nye muligheter for kreativitet er like rundt hjørnet.
Hvis du vil la deg inspirere av denne flotte oversikten over kreative uttrykk, kan du gå inn og bestille et eksemplar av magasinet ved å klikke her.