Helt siden mennesket for rundt 40 000 år siden, bestemte seg for å bruke leirstøv, brent kull og kritt for å avbilde dyr på hulevegger, har farger alltid hatt en spesiell verdi, både symbolsk og teknologisk. Frem til i dag er bruken av visse farger strategisk, selv i kunstverdenen, som i tilfellet med Yves Kleins blå, eller Vantablack - en ny teknologi som gir den mørkeste overflaten som man hittil kjenner til. Den absorberer opptil 99,965 % av synlig lys. Rettighetene til å bruke Vantablack til kunstneriske formål er gitt eksklusivt til den britisk-indiske kunstneren Anish Kapoor, som har skapt mye offentlig debatt i kunstneriske kretser. Enten som resultat av heldige ulykker eller år med forskning, har funn av nye pigmenter markert utviklingen av menneskelige sivilisasjoner gjennom historien.
Helt siden mennesket for rundt 40 000 år siden, bestemte seg for å bruke leirstøv, brent kull og kritt for å avbilde dyr på hulevegger, har farger alltid hatt en spesiell verdi, både symbolsk og teknologisk. Frem til i dag er bruken av visse farger strategisk, selv i kunstverdenen, som i tilfellet med Yves Kleins blå, eller Vantablack - en ny teknologi som gir den mørkeste overflaten som man hittil kjenner til. Den absorberer opptil 99,965 % av synlig lys. Rettighetene til å bruke Vantablack til kunstneriske formål er gitt eksklusivt til den britisk-indiske kunstneren Anish Kapoor, som har skapt mye offentlig debatt i kunstneriske kretser. Enten som resultat av heldige ulykker eller år med forskning, har funn av nye pigmenter markert utviklingen av menneskelige sivilisasjoner gjennom historien.
Så vidt vi vet er rød oker det første fargepigmentet som noen gang er brukt av mennesker. Dette leirpulveret, naturlig farget med hematitt, brukes fortsatt som pigment i dag. Det er den første av mange rødfarger som er oppdaget over tid av kulturer rundt om i verden. For eksempel har røde pigmenter blitt hentet fra insekter i tusenvis av år, spesielt fra den store familien av cochineal-biller (coccoidea). Disse rødfargene kalles røde laker. Navnet kommer fra bruken av gum lac, en harpiksholdig komponent laget av laccifer lacca i India, som brukes som et pigment. I motsetning til sine indiske slektninger, som klarer å overleve prosessen, har andre cochenille-insekter blitt presset for å lage røde pigmenter i mange deler av verden. I Sør-Amerika ga den opphav til karminrød. I Europa ble karmin skapt og blomstret frem til 1600-tallet. Disse naturlige pigmentene brukes fortsatt i dag og er så ufarlige at de til og med finnes i mat som E120. En annen naturlig opprinnelse til pigmenter finnes i planter, som fargen Indigo som først ble funnet i Peru så tidlig som 6000 f.Kr. Men paradoksalt nok har de fleste "naturlige" pigmenter en lang historie med toksisitet.
Cinnabar Keaykolour Velcomstsett for nye medlemmer av TDC av
Chili Pepper Firebelly Design (USA) på Keaykolour Chili Pepper
Vermilionrød er sannsynligvis en av de vanligste, og ble hentet fra cinnaber, et mineral avledet fra kvikksølv. Bruken av vermilion dateres tilbake til 5000 f.Kr. i Kina, Spania og Tyrkia, og den ble senere også brukt av Olmec-, Maya- og romerske sivilisasjoner. Blyrødt, også av mineralsk opprinnelse, ble brukt i antikkens Hellas og senere av romerne. Det røde pigmentet, også kalt minium, ble laget ved å brenne biter av hvitt bly. Det ble brukt til å dekorere bøker i middelalderen og ga navn til kunsten å male i miniatyr. Det er unødvendig å forklare toksisiteten til pigmenter avledet fra bly og kvikksølv. Et annet eksempel er Orpiment, avledet fra arsen, som ble brukt i det gamle Egypt som et alternativ til gul oker.
Fargens historie utfordrer vårt syn på hva som er naturlig og ikke. Det er interessant å se hvordan man har fortsatt med eksperimentering i årtusener, selv på de merkeligste måter. Den britiske maleren William Turner brukte en vannbasert maling kalt Indian Yellow, laget av urin fra kuer fôret med mango. Det er også fascinerende å se hvordan visse farger, fordi de var vanskelige å produsere, raskt ble en maktdemonstrasjon. Vi tenker umiddelbart på ultramarinblått, laget av sliping av lapis lazuli, brukt i renessansens oppdragsmalerier for å vise frem rikdom. Et annet eksempel er tyrisk lilla, en farge brukt av gresk og romersk adel på grunn av at den var så sjelden. Fargen ble hentet ut for hånd fra sjøsnegler, der ti tusen snegler ga litt over ett gram rent fargestoff.
Lapis Lazuli Pop’Set Brand identity fra Under (Sweden)
Blue Violet på Curious Matter Adiron Blue
I motsetning til hva man kanskje tror, er ikke syntetiske pigmenter et moderne konsept. Egyptisk blått, laget ved hjelp av en formel som nå har forsvunnet, er kjent for å ha blitt laget så tidlig som 3250 f.Kr. Kineserne har brukt oksidasjon for å lage farger i porselen i tusenvis av år. Det stemmer imidlertid at med etableringen av prøyssisk blått, rundt 1706 av malingsprodusenten Diesbach, opplevde etableringen av syntetiske pigmenter et nytt moment.
Arsenic Keaykolour Fargekombinasjon av Keaykolour Matcha Tea
Matcha Tea og Pastel Pink
Forskning har noen ganger ført til farlige resultater, som Scheeles grønnfarge, et pigment blandet med arsen og mye brukt på 1800-tallet. Fargen sies å ha forgiftet Napoleon Bonaparte, hvis hus i eksil var dekorert med tapeter av denne giftige fargen. Paris green, også sammensatt av kobber og arsenikk, sies å ha forårsaket Cézannes diabetes og Monets blindhet. Syntetiske pigmenter har imidlertid gjerne erstattet “naturlige” farger. Sinkhvit er en av dem. Før utviklingen av sinkoksid ble blyhvitt ofte brukt av kunstnere. Noen ganger mindre giftige og alltid rimeligere, gjorde syntetiske pigmenter sitt til at kunstnere kunne eksperimentere, som med etableringen av kromgul på 1820-tallet eller fransk ultramarin av Jean-Baptiste Guimet i 1828. Denne nye fargen var identisk i fargen med det lapis lazuli-baserte ultramarine pigmentet og var både mye mer tilgjengelig og enklere å bruke.
Imidlertid kom den virkelige kjemiske fargerevolusjonen senere med alizarin, som var den første fargen som var helsyntetisk. Alzarin ble opprinnelig utvunnet fra Krapp, men to kjemikere på 1800-tallet, Carl Graebe og Carl Liebermann, fant en måte å reprodusere molekylet som er gir fargen. De to kjemikerne jobbet for Bayer, et tysk firma som fortsatt var lite. Med oppdagelsen sin, åpnet de opp for det brede spekteret av farger som har blitt dagligdags i dag.
Fargelaboratorium Arjowiggins’ Keaykolour-serie med Hjerte i Pop'Set
48 nyanser og 10 fargefamilier Ultra Red @universidadedopapel
Etter hvert som den nye trenden med naturlige pigmenter utvikler seg, utfordrer pigmenthistorien vårt syn på naturlighet, spesielt når vi innser hvordan kjemi og vitenskap ofte har sørget for mer levedyktige og trygge løsninger enn det mennesket har funnet i naturen. Det føles viktig å ha dette i bakhodet slik at pigmenter i dag kan kombinere det beste fra begge verdener.