Packvertising er mer enn bare et nytt og smart ord i markedsføringskretser. Det er en økende erkjennelse av at emballasjen spiller en avgjørende rolle for kundeopplevelsen og for å skape merkevareverdi - som reklame.
Packvertising er mer enn bare et nytt og smart ord i markedsføringskretser. Det er en økende erkjennelse av at emballasjen spiller en avgjørende rolle for kundeopplevelsen og for å skape merkevareverdi - som reklame.
Emballasje er mer enn bare det du pakker inn produktet ditt i. Det er et medium for kommunikasjon og dialog med kundene. I e-handelens virtuelle, berøringsfrie landskap har dette taktile mediet blitt enda viktigere. De små eskene har kanskje ikke munn, men de har mye å si!
Emballasjereklame er, som ordet antyder, bruk av emballasje for å øke forbrukernes bevissthet om et produkt, dets egenskaper og merkevarebudskap. I dag er det en økende bevissthet om at hverdagsemballasjen kan være en av de beste reklameplattformene for varemerket ditt.
Emballasje er et effektivt virkemiddel i direkte markedsføring. Betalt reklame er dyrt, og det er alltid vanskelig å kvantifisere fordelene. Emballasje, derimot, er forholdsvis billig. Det koster riktignok mer å produsere smart, iøynefallende og veldesignet emballasje, men det er en investering.
Er du klar til å prøve deg på emballasjereklame? Ta først en titt på disse to merkevarene, som har brukt denne metoden på riktig måte.
Happy Socks, en svensk produsent av et bemerkelsesverdig bredt utvalg av morsomme sokker, er også kreative med emballasjen. Den inneholder den velkjente Happy Socks-logoen og mange av de kreative designene som har gjort sokkene til en stor suksess. Emballasjen gjør langt mer enn å levere produktet til forbrukerne, den forsterker også varemerkets kjernebudskap om glade, kreative føtter.
Blue Moon, et belgisk hveteøl, har ved hjelp av pakningsreklame blitt et av MolsonCoors mest populære produkter. Det karakteristiske navnet som er illustrert over en, du gjettet det, blå måne, har blitt et internasjonalt anerkjent ølmerke. Selskapet bruker smarte variasjoner av navnet på andre sesongøl de produserer. Logoen på flaskene og ølpakningene, sammen med en enkel forklaring av selskapets opprinnelse, kommuniserer på en smart måte det sentrale salgsargumentet om produktets unike egenskaper.