Antall ordre online har eksplodert de siste årene, og flere og flere butikker åpner opp for online handel. Forbrukerne har skrudd opp forventningene og de mange aktørene på markedet gjør det vanskelig å differensiere seg. Med konkurranseparametere som rask levering, enkel returnering og optimert brukeropplevelse, trenger du emballasje som leverer varen. Derfor får du her 7 tips til hvordan du kan gi kundene en unik opplevelse med emballasjen.
Antall ordre online har eksplodert de siste årene, og flere og flere butikker åpner opp for online handel. Forbrukerne har skrudd opp forventningene og de mange aktørene på markedet gjør det vanskelig å differensiere seg. Med konkurranseparametere som rask levering, enkel returnering og optimert brukeropplevelse, trenger du emballasje som leverer varen. Derfor får du her 7 tips til hvordan du kan gi kundene en unik opplevelse med emballasjen.
Det krever unike opplevelser å holde på kundene. Med trykk har du mulighet for å skille deg ut og tilpasse din emballasje. I stedet for en nøytral innpakning, kan emballasjen avspeile din merkevare. Dine kunder får en mer gjennomført kjøpsopplevelse og en positiv oppfattelse av merkevaren din.
73 % mener emballasjen har betydning for hvilket produkt de kjøper (Packaging Innovations)
1. Trykk på innsiden: De fleste vurderer kun yttersiden når de skal velge trykk, men det er faktisk to gode grunner til å vurdere innsiden: Den første grunnen er overraskelsesmomentet. Kunden mottar en nøytral pappeske, linjen er lagt og forventningene er heretter. Så åpnes esken. Mot all forventning blir de møtt av et flott trykk.
Den andre grunnen er sikkerheten. Ved å holde eskens ytterside nøytral, kan uvedkommende ikke avkode hva den inneholder.
2. Trykk på utsiden:
Hvis sikkerhet ikke er et tema (eller pakken er sikret på annen måte), gir yttersiden en verdifull reklameplass til å markedsføre din merkevare eller sesongbestemte kampanjer.
Ikke nok med det, men det kan også gjøres for en ganske overkommelig pris grunnet digital trykkteknologi. Og så trenger du ikke å bestille pallevis av gangen - en vinn-vinn situasjon.
3. Trykk på innsiden og utsiden: Hvis budsjettet tillater det, kan du personalisere både inn- og utsiden.
Enkelt- eller tofarget trykk kan være utrolig stilfullt og effektivt, men hvis merkevaren din handler om farge, vurder fullfarget trykk.
Etiketter eller omslag med logo, personlige beskjeder eller personlig budskap er en enkel, rask og billig måte å skape et uniformt utseende på all din emballasje. Du maksimerer din synlighet, skiller deg ut fra mengden og skaper gjenkjennelses- og top of mind-effekt.
Printkvaliteten er høy og meget hardfør. Den benyttede teknologien sikrer en høy bruddstyrke. Dine etiketter tåler derfor riper og slitasje og opprettholder en fin finish.
Etiketter er ideelt til kampanjer, sesonger m.m.
De øker effekten av din markedsføringsinnsats og dermed øker sjansen for at kundene husker deg. Samtidig gjør de det mulig å skape en unik opplevelse.
Omslag er en kostnadseffektiv måte å differensiere forskjellige produktlinjer på uten å skulle investere i forskjellig emballasje. Samtidig kan omslag med trykk forvandle en alminnelig brun pappeske til en luksuriøs emballasje. Noen virksomheter bruker fortsatt omslag som en del av returprosessen. Kunden trenger kun snu omslaget for å se returopplysningene og trykke det på esken igjen - ingen grunn til å skrive ut nye etiketter.
Glem ikke fyllmateriale når kundeopplevelsen skal optimeres. Med riktig fyll får du nemlig en emballasje som både beskytter og ser fin ut. Ved små og mindre skjøre produkter kan du f.eks. velge silkepapir i farger som matcher eller komplimenterer din merkevare - det handler om å skape en gjennomført kjøpsopplevelse.
Mange nettbutikker bruker bobleplast og pakkechips pga. den lave enhetsprisen. Hva de ofte glemmer er dessverre at bobleplast og pakkechips er voluminøse materialer som krever mye lagerplass. Samtidig risikerer du produktskader og forringer kjøpsopplevelsen, noe som til slutt reduserer effekten av ditt harde arbeide. Det handler i stedet om å velge fyllmasse basert på ditt produkt og din profil. Har du en miljøriktig profil? Da skal emballasjen selvfølgelig matche denne! Her kan du velge kraftpapir, sizzlepack eller annen fyllmateriale som understøtter ditt budskap.
Gi dine kunder en opplevelse utover det vanlige med personlige beskjeder, tilpassede kampanjer, giveaways, etiketter og mye annet. Emballasjen er nettbutikkens første fysiske møte med kunden. Så sørg for å bli husket.
1. Kunden føler seg spesiell og verdsatt, og du styrker relasjonen og øker sjansen for at de kommer tilbake.
2. Du skaper en minneverdig kjøpsopplevelse som styrker merkevaren din og øker verdien av ditt produkt.
Returemballasje er en viktig, men ofte oversett del av emballasjesortimentet. Og det er synd for hvis dine kunder skal streve med vanskelige og tidkrevende returer, kommer de høyst sannsynlig ikke tilbake.
POSER MED LUKKING Postposer med lukking kommer med dobbelt tapelukking noe som gjør det enkelt å returnere produktet.
RETURESKER Returesker har innebygget avrivningstape som gjør det mulig å bruke esken i posten 2 ganger. Emballasjen er enkel å åpne, rask å montere og er samtidig tyverisikret grunnet konstruksjonen.
RETURETIKETTER Et enkelt emballasjeråd for å gjøre returene lett for kunden, er å vedlegge returetiketter, returkonvolutter postposer (med returetiketter påklistret).
En enkel og bekvem returnering spiller en stor rolle for dine kunders samlede vurdering av din nettbutikk. Men det er ikke den eneste fordelen. I tillegg til å optimere kundeopplevelsen, øker du også sjansen for at dine produkter kommer retur i samme stand som de ble levert.
Imponer dine kunder med en annerledes og smart emballasjeløsning som skiller seg ut fra konkurrentenes i både form, funksjon og utseende. Ved å få spesialdesignet din emballasje får du ikke bare din helt egen, unike innpakning som både er et blikkfang og etterlater et varig inntrykk hos dine kunder. Du får også en emballasje som er utviklet spesielt til dine produkter og behov slik at du oppnår perfekt produktbeskyttelse og emballasje uten å kaste bort plass. Men kan det i det hele tatt betale seg å få spesialutviklet din emballasje? Ja, det kan det. For selv en liten besparelse blir til en stor gevinst når hundrevis eller tusenvis av enheter går gjennom systemet.
En av de helt store trendene innen e-handel i 2022 er omtanke for miljøet. Ønsker du at virksomheten din skal være mer miljøvennlig? Da er det lurt å starte med emballasjen.
64 %
ønsker at emballasjen er resirkulerbar
53 %
ønsker at emballasjen kan gjenbrukes
46 %
ønsker at emballasjen ikke er mye større enn produktet.
39 %
ønsker at emballasjen er biologisk nedbrytbar.
Ønsker du å minimere ditt miljøfotavtrykk uten å gå på kompromiss med kvalitet og service?
Det trenger ikke være vanskelig. Her får du 6 tips til en mer miljøvennlig emballasje: