Siste nytt, visual-communication

PVC – Fullt utskiftbar med miljøvennlige erstatninger?

12 sep 2023 — PVC – miljøfiende eller skiltmakerens beste venn?
Print
PVC – environmental culprit or the signmaker’s best friend?

Sannsynligvis har du allerede lagt merke til det: Kundene dine har blitt mer interessert i miljøvennlige materialer og mindre opptatt av gammeldags PVC. I årevis har PVC vært en favoritt, men etter hvert som bærekraft og miljø har klatret på agendaen, har man begynt å revurdere bruken. Dette fordi man har stilt spørsmålene: Hvilken rolle spiller PVC i en mer bærekraftig fremtid, og hva må jeg gjøre for å sikre at jeg kan tilby det kundene ønsker?

Sannsynligvis har du allerede lagt merke til det: Kundene dine har blitt mer interessert i miljøvennlige materialer og mindre opptatt av gammeldags PVC. I årevis har PVC vært en favoritt, men etter hvert som bærekraft og miljø har klatret på agendaen, har man begynt å revurdere bruken. Dette fordi man har stilt spørsmålene: Hvilken rolle spiller PVC i en mer bærekraftig fremtid, og hva må jeg gjøre for å sikre at jeg kan tilby det kundene ønsker?

"Nice to have or need to have"?

Å bruke ordet "plast" er i noen sammenhenger nesten tabubelagt. Det er umulig å overdrive plastavfallets effekt på alt fra engangsplast som forurenser naturen, til mikroplast i havet.

Likevel er etterspørselen stor og trenger en endring. På grunn materialegenskaper som holdbarhet og robusthet, er plast synonymt med alt fra vannrør til matbeholdere og skilt, noe som gjør det til en brobygger i bysamfunnet.

Innenfor visuell kommunikasjon har du sannsynligvis jobbet daglig med plast i lang tid – spesielt PVC –  for å levere holdbare løsninger til kundene dine.

Og inntil nylig holdt dette, men nå er du nødt til å vurdere konteksten.

Miljøpåvirkningen bør alltid være det første man tenker på

Hos Antalis har vi diskutert PVCs påvirkning på miljøet i over et tiår – og det hele er komplisert.

PVC er en holdbar og rimelig løsning som samtidig er lett å jobbe med i mange sammenhenger. Den varer i flere tiår, men miljøbelastningen kan bli uforholdsmessig høy. Selv om det finnes tiltak for å minimere effekten , ser vi hvordan kunder dreier mot mer bærekraftige alternativer.

 

 

Det handler om kunnskap

Og det er her du kommer inn. For å gi de beste rådene til kundene dine, må du forstå ulempene med PVC og være komfortabel med at det ikke finnes et enkelt svar. Vi må alltid tenke på miljøet først når vi anbefaler materialer.

Derfor har vi laget en guide om PVC  der vi dypdykker inn i hva det er, hvilken rolle det spiller i en mer bærekraftig verden, og hvordan du, ved å ha tilegnet kunnskap, kan rådgi kundene dine på best mulig måte.

 

 

Grip muligheten til å lære det du trenger om PVC og dens miljøpåvirkning – en gang for alle.

 

Last ned guiden her

pexels-shvets-production-7512950.jpg