Det nytter ikke å late som om det ikke er komplisert å bruke plast – det er like komplisert innen visuell kommunikasjon som i andre bransjer. Likevel kan bruk av PVC fortsatt være et et relevant alternativ, men nå er det viktigere enn noen gang å sjekke de PVC-frie alternativene slik at du er sikker på at du dekker kundens behov. I dette blogginnlegget dykker vi dypere inn i hva PVC egentlig er, slik at du kan få en større forståelse av produksjons-, bruks- og resirkuleringsprosessen – og dermed øke kunnskapen din for å kunne gi de beste rådene til kundene.
Det nytter ikke å late som om det ikke er komplisert å bruke plast – det er like komplisert innen visuell kommunikasjon som i andre bransjer. Likevel kan bruk av PVC fortsatt være et et relevant alternativ, men nå er det viktigere enn noen gang å sjekke de PVC-frie alternativene slik at du er sikker på at du dekker kundens behov. I dette blogginnlegget dykker vi dypere inn i hva PVC egentlig er, slik at du kan få en større forståelse av produksjons-, bruks- og resirkuleringsprosessen – og dermed øke kunnskapen din for å kunne gi de beste rådene til kundene.
Gulv, kloakkrør, regnfrakker, bil-dashbord og kredittkort er bare noen få varer vi bruker hver dag som inneholder PVC. PVC er forkortelse for "polyvinylklorid" og er en av de første plasttypene som noen gang er blitt oppdaget. Siden 1930-tallet har dette materialet vært foretrukket både blant leverandører og kunder, og i dag er PVC på topp tre blant all plast produsert i verden. Dette må endres ved å starte med en god forståelse og endring av ens tankesett.
Mange bransjer, inkludert visuell kommunikasjon, verdsetter bruken av PVC høyt på grunn av materialets egenskaper: PVC er slitesterk, billig å produsere og lett å jobbe med. Avhengig av tiltenkt bruk, finnes det flere forskjellige varianter.
Som de fleste plasttyper, er PVC laget i storskala fabrikker for å holde produksjonsprisene nede og miljøpåvirkningen til et minimum. Men det følger komplikasjoner med dette materialet du må hensynta.
Å avveie forholdet mellom holdbarhet og miljøpåvirkning er krevende for skiltmakeren. Følg derfor disse stegene for å sikre at du tar den beste avgjørelsen: