Kundeservice åpent man - fre kl 08.00 - 16.00
KONTAKT OSS
Consumer experience, Inspirasjon, Nyheter, Siste nytt, packaging-news, packaging-expertise

Kan et mer miljøvennlig emballasjeforbruk påvirke salget?

28 mar 2022 — Miljøvennlig emballasje, resirkulerbar emballasje, grønn emballasje
Print
Bæredygtig emballage kan påvirke salget

Firmaenes stigende behov for innovative og grønnere emballasjeløsninger gir emballasjeindustrien nye utfordringer. Forbrukerne forventer ikke kun mer miljøvennlige emballasjeløsninger, men også unike kundeopplevelser. Den voksende e-handelen og de mange miljøutfordringene gjør det vanskelig for virksomhetene å holde tritt med kundenes forventninger.

Firmaenes stigende behov for innovative og grønnere emballasjeløsninger gir emballasjeindustrien nye utfordringer. Forbrukerne forventer ikke kun mer miljøvennlige emballasjeløsninger, men også unike kundeopplevelser. Den voksende e-handelen og de mange miljøutfordringene gjør det vanskelig for virksomhetene å holde tritt med kundenes forventninger.

Hvilken innflytelse har miljøvennlig emballasje?

Miljøvennlig emballasje tar hensyn til miljøpåvirkningen gjennom hele produktets livssyklus med det formål å minimere den negative innvirkningen på miljøet og menneskers helse.

Nøkkelen til en bæredyktig emballasje ligger i å skape produkttilpasset emballasje i lette og miljøvennlige materialer. Innovasjon gjør det heldigvis mulig å skape størrelsesoptimert, bæredyktig emballasje som øker effektiviteten i forsyningskjeden. Et skifte fra konvensjonelle materialer til miljøvennlige materialer kan derfor, i samspill med redusert emballasjeforbruk, gi deg en grønnere profil.

 

Kundenes forventninger har endret seg

Ifølge Antalis miljøundersøkelse, utarbeidet av IFOP (mars 2021), anser 79 % av kundene emballasjeproduktenes miljøpåvirkning som viktig eller meget viktig, mens 62 % er villige til å betale mer for miljøvennlige emballasjeprodukter. Dette er en tendens som forventes å stige da virksomheter som er involvert i CSR, er foran kurven på området.  

Selv om prisen fortsatt er det viktigste kjøpskriteriet for Antalis kunder, kommer miljøet på en sterk andreplass - likt med emballasjens funksjonalitet.

 

statistikk_no.jpg

Forbrukernes behov og bekymring vokser

Forbrukerne er mer miljøbevisste enn noensinne før og forventer i stigende grad at virksomheter tilbyr bæredyktige løsninger som minimerer avfall og reduserer CO2-avtrykket. 42 % av forbrukerne mener at emballasje laget av resirkulert materiale eller bæredyktig materiale, har avgjørende innflytelse på deres kjøpsvaner  (Globalwebindex 2019).

Presset fra tilsynsmyndigheter, NGO'er og forbrukerne stiger – virksomhetene må finne bæredyktige løsninger som reduserer klimaforandringer og uttømning av ressurser.  55 % av de amerikanske respondentene (McKinsey & company 2020) rapporterer eksempelvis at de er ekstremt eller meget bekymrede over produktemballasjens miljøpåvirkning. 

Dessverre er det ikke enkelt å imøtekomme alle behov. Forbrukernes bekymringer og fokus er nemlig ofte forskjellige. Noen ønsker resirkulerbar emballasje, mens andre er mer opptatt av CO2-avtrykket. Felles for de alle er dog villigheten til å handle miljøriktig. 60 til 70 % av forbrukerne uttaler nemlig at de er villige til å betale mer for bæredyktig emballasje, mens 52 % av forbrukerne sier at de vil kjøpe flere produkter med bæredyktig emballasje hvis prisen er den samme (Antalis 2021).

 

Jakten på en bedre merkevareopplevelse

Tomrom og overskytende emballasje frustrerer forbrukerne og skaper en negativ merkevareopplevelse. Grunnleggende innkjøpskriterier og miljøutfordringer står derfor ikke lengre alene, men skal stemme overens med virksomhetens posisjonering.  Samtidig har miljøet en stigende innflytelse på salget, spesielt i kjølvannet av Covid 19-pandemien. Ser man f.eks. på Sezane, en fransk nettforhandler innen mote, så er 100 % av deres postesker nå fremstilt av resirkulert papp og kan sendes i retur eller brukes som dekorative esker i hjemmet. Virksomheten er også i gang med å effektivisere deres logistikk med produkttilpasset emballasje uten unødvendige etiketter og emballasje.  

 

sustainable-packaging-impact-sales-body2.jpg

Ønsket om miljøvennlig emballasje er større enn noensinne før, og Covid 19 har ført til et presserende behov for å tilpasse seg. Viktigheten av bæredyktige emballasjeløsninger er umulig å ignorere. Forbrukerne gjenbruker langt mer emballasje enn for kun et år siden, og nedstegningen har banet vei for en livsstilsendring med økt netthandel og langt mer emballasje som skal sorteres og resirkuleres. Samtidig forventer forbrukerne en unik "unboxing" opplevelse når de handler hjemmefra. Virksomheter har derfor behov for smarte og miljøvennlige emballasjeløsninger som oppfyller de delvis motstridende kravene.

Forbrukerne er generelt blitt mer oppmerksomme på emballasjen og dens miljøpåvirkning. Faktisk vil over to tredjedeler betale mer for miljøvennlig emballasje. I Storbritannia har 50 % av forbrukerne allerede skiftet merkevare grunnet bekymringer om emballasje. Det er derfor avgjørende for nettbutikker å vurdere og inkludere miljøspørsmålet i deres fremtidige forretningsplan (McKinsey 2020).

 

Miljøvennlig emballasje fra start til slutt

Når man skal velge miljøvennlig emballasje, så er ikke design nok. Nøkkelen ligger i å forstå hele produktets reise - fra produksjon til resirkulering. Det handler om å tenke sirkulært i stedet for lineært og vurdere materialets anvendelse – også etter bruk. Derfor må man velge produkter med resirkulering eller gjenvinning i tankene. En strategi Nespresso allerede har praktisert i 10 år er å gi kundene mulighet for å innlevere deres kapsler til resirkulering hos nærmeste forhandler.

 

sustainable-packaging-impact-sales-body3.jpg

 

Men når er emballasjen resirkulerbar? Emballasjen er resirkulerbar når den kan samles inn, behandles og brukes på ny i form av råmaterialer eller produkter. Muligheten for å resirkulere emballasje avhenger av materialets sammensetning. Skal din emballasje inngå i den sirkulære økonomien? Da bør du satse på samme materiale til hele pakken, også kalt monomateriale. Her bør du vurdere miljøvennlige alternativer fremstilt av bionedbrytbare eller plantebaserte materialer. Nesten alle materialer er bionedbrytbare, men for noen kan det ta tiår eller til og med århundrer å nedbryte.

Noen materialer nedbrytes raskere enn andre. Kontakt våre produkteksperter for å sikre at dine produkter blir samlet inn og sendt til resirkulering.

 

Et skritt i riktig retning 

Miljøvennlige og smarte emballasjeløsninger sikrer en bedre kundeopplevelse og reduserer CO2-utslippet i forbindelse med emballasjeproduksjon og transport. Men grønne emballasjealternativer er ikke nok. For å fremme den bæredyktige utviklingen, må forbrukerne utdannes og instrueres i avhending og resirkulering av emballasjen – kun på den måten kan vi nærme oss en miljøvennlig og frustrasjonsfri emballasje.  

 

________________________________

Kilder:

1- McKinseay survey conducted between April 14 and April 22, 2020, across 2,004 German and UK consumers aged 18 and older

2 - https://www.sciencedaily.com/releases/2019/05/190516103712.htm

3 - McKinseay survey conducted between April 14 and April 22, 2020, across 2,004 German and UK consumers aged 18 and older

Se vår guide

Den ultimate
unboxing opplevelsen

7 tips til hvordan du med emballasje gir kundene en unik opplevelse og et fortrinn overfor dine konkurrenter.

Last ned her
Unboxing opplevelse